Summa sidvisningar

tisdag 4 november 2014

Opålitliga hästhandlare Untrustworthy horse sellers

Under de senaste fem åren har jag tittat efter ny häst av och till. I början för att jag ville ha två ridhästar och senare p g a att jag behövt ersättare till hästar jag förlorat.   Jag har faktiskt inte sålt någon häst sedan 70-talet!

Jag trodde verkligen att hästmarknaden hade rätat upp sig. Att de som inte håller ord, luras och ljuger i hög grad tillhör en förgången tid. Men här kommer exempel på att det inte alltid är så - även de RIKTIGT etablerade kan vara RIKTIGT fula fiskar enligt min erfarenhet!!!

During then last five years I have been looking for a new horse on and off. First because I wanted two horses to ride and later on because I have lost a horse.
I really thought that the horse market had become better . I thought that the sellers who lie, and do not keep agreements were out of the market. But here are two true examples that even the REALLY established can be REALLY bad.

Exempel 1:
Just nu söker jag en fyrgångare med hög potential och bra mentalitet. För 3 veckor sedan fick jag tips om ett passande sto och jag uppmanades att kontakta ägaren. Ägaren heter KIM BERTHELSEN och äger Stutteri Jór  i Danmark. Vi utbytte ett par mail och jag var i mycket hög grad intresserad av stoet. Det visade sig dock att det inte varit ridet det senaste halvåret och ägaren beslöt att skicka stoet till en tränare för att det skulle var i ridbart/visbart skick tills jag kom och tittade. Jag uppmanades bestämma tid med tränaren och vi kom fram till att 20 november passade bra. Ägaren meddelades detta. 2 november skickade jag mail till Kim Berthelsen och frågade om hästen hade åkt iväg för träning.
På morgonen 3/11 - alltså igår fick jag svar. Han hade sålt hästen!!!

Detta strider mot ALL normal, hederlig affärsverksamhet enligt min och den allmänna bedömningen. Har man gjort en överenskommelse om tid och att man ska förevisa/presentera en vara (här häst) för en kund så GÖR man det!!!  Skulle man få förhinder meddelar man det och i detta fall skulle naturligtvis Kim Berthelsen kontaktat mig så jag hade fått en chans at komma dit!!!

Min åsikt är att Kim Berthelen i högsta grad saknar etik och moral när det gäller affärer. Han håller INTE det han utlovat (att jag skulle få prova hästen).
ABSOLUT OPÅLITLIG och OSERIÖS person enligt min åsikt!!!
Och detta tycker jag är något som ska uppmärksammas så vi blir av med en här typen av oärliga säljare!

Example 1:
Now I am looking for a fourgaiter with much potential any good mentality. 3 weeks ago I was advised to contact a man who had a nice mare. The owner was  KIM BERTHELSEN, the owner of the stud farm Jo´r in  Denmark. We mailed each other some times and I was really very interested in the mare. She had not been ridden for 6 months and the owner decided to send her to a trainer so she should be in good condition in all ways when I came to see her. The trainer and I decided that 20 november was a good day for us both and the owner was informed. November 2 I sent an e-mail to Kim Berthelsen to be sure that the horse had been sent to the trainer.
In the morning November 3 - yesterday he answered me. He had sold the mare!!!

This is absolutely not a normal honest way of doing business This is both mine and a general opinion. An agreement about time and place to show a product (this case a horse) is fixed!!! If you are prevented of coure you inform the buyer immediately and in this case Kim Berthelsen should have given me the chance to come directly!!!

I mean that KIM BERTHELSEN is  missing normal ethics and moral concerning business. He does not keep his word  about me testing the horse!
IT IS ABSOLUTELY UNRELIABLE  and NOT SERIOUS AT ALL in my opinion!!!
And I think this is to be noticed so we get rid of this type of not honest horse dealers!!!

Exempel 2:



Ja, det är världsmästaren och nordiska mästaren Julie Christansen ni ser på bilden!!! Hon rider  hästen jag var spekulant på hos henne.
Till Julie åkte jag för att titta på två hästar och den ena kunde jag snabbt avskriva.
Skimmeln på bilden tyckte jag dock var intressant och jag provred på eftermiddagen efter att båten anlänt till Jylland och jag var förtjust. Jag skulle återkomma dagen därpå på förmiddagen och vi bestämde tid. Jag skulle också få möjlighet att rida den på eftermiddagen/kvällen den dagen.
På morgonen skickade jag SMS till Julie för att stämma av... Det tog en bra stund innan jag fick svar
och då meddelade hon att hon hade  sålt hästen på kvällen till Norge!!!

Vad säger man???  I mitt tycket är man en riktig hästskojare när man beter sig på detta sätt!!!
Jag hade alltså betalat båtresa t o r, bensin  samt hotell 2 nätter , tagit semester och det var inte billigt!!!
För att få höra att hon säljer hästen TROTS att jag förklarat att jag med största sannolikhet kommer att köpa den och finns på plats!

Vad båda dessa säljare har gemensamt är att de omedelbart föreslog mig andra "reservhästar" som jag kunde titta på och prova!  Hur dum tror de att man är??? Jag skulle NATURLIGTVIS aldrig köpa häst av dem efter delas så urusla uppträdande!! De hade ju bara bevisat att de var totalt opålitliga !!!
Jag har en bra utbildning och gedigen erfarenhet av affärer  (på rätt sätt) då affärsverksamhet av stor omfattning funnits i min närhet sedan jag var barn. Honnörsorden här har alltid varit ärlighet och pålitlighet!!!

VEM skulle vilja köpa en häst av någon av dessa "skitstövlar" ????


Example 2:
Yes, it is the World Champion and the Nordic Champion Julie Christiansen on the picture!!! She is riding the horse I was a prospective buyer of.
I went to Julie to look at two horses. After testing them I was only interested in the grey one (on the photo.) We made a deal. I should come back  next morning and ride the horse again  at a certain time.
I sent her a SMS early morning and it took a long time before she answered. Her answer said that in the evening the day before (after I had ridden the horse) she had sold it to Norway!!

So - what to say???  I think it is a manner of a real horse cheat!!!
I had costs for the  boat tour, 2 nights in hotel, petrol, free days from work, a lot of waisted time.
 And she wrote me that she had sold the horse. This  despite I had said I was a most likely buyer and she sells the horse when I am stil there!!!

Theese two sellers have one thing in common. They  immediately offered me other horses to see and buy. How stupid do they think I am?? I would of course NEVER buy a horse from them after their very bad behavior!!!
I am very good educated and have astound knowledge of doing business as it has been in my nearness since  I was a child. And the guidelines about that have always been honesty and trustworthiness!

WHO would like to buy  a horse from one of these bastards???


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar