Summa sidvisningar

onsdag 6 maj 2015

Danmarks resa A visit in Denmark

Gångna helgen gjorde jag ett besök i Danmark , närmaste bestämt Jylland för att träffa goda vänner och titta på fina hästar.
På Jylland finns ett utsökt bra hästmaterial, många fina avelsgårdar, kända ryttare och duktiga tränare.
Jag har varit över många, många gånger under årens lopp för att titta på hästar men också på olika tävlingar, VM, NM, Stora Bededagsstaevne och så vidare. Alltid lika kul och gemytligt!!!

Denna gången reste jag först till mina goda vänner Annette och Henning Slavensky som äger Stutteri Klitrosen på mittjylland bara någon km från Vesterhavet.  De har en mindre uppfödning av islandshästar av mycket god kvalitet. Den riktigt stora stjärnan på stuteriet är den kritvita drömhingsten Haeringur frá Litla-Kampi.
Haeringur är bedömd till 8.16 för exteriör och 8.38 för ridegenskaper som fyrgångare. Han har fått 9.0 för tölt , galopp, form,långsam tölt, trav och proportioner.
En riktigt stilig herre!! Och fina föl får han :)

Last weekend I went to Denmark for meeting friends and looking at good, nice horses.
Jylland is a part of Denmark with a lot of  excellent horses, well known breeding farms, skillful riders and very good horse trainers.
I have been there many times looking for sale horses and also for competitions - WCC, NCC and so on. Always very nice, fun and pleasant.

This time I first went to my good friends Annette and Henning Slavensky owners of Stutteri Klitrosen. Their breeding is small but with high quality!! The great star is the white stallion Hareingur frá Litla -Kampi. He has a total breeding judgement of 8.38 for riding ability as
four gaiter. A fantastic handsome guy!!!

Drömhästen!


Haeringuravkomma på Island
Haeringuravkommor på Stutteri Klitrosen

Efter besöket på Stutteri Klitrosen begav jag mig till Stutteri Legind på norra Jylland. Det var här jag hittade och köpte Prinsessa.
Stutteri Legind ägs och drivs av Mette och Bo Sörensen som ha mångårig erfarenhet och stora kunskaper inom all islandshästverksamhet. Tävling, träning, uppfödning, undervisning - ja allt :)

Jag är speciellt imponerad över deras sätt att träna unga hästar och det resultat de får. De skyndar långsamt och ser verkligen på varje hästs behov, kapacitet och förutsättningar .

Även här träffade jag en helt fantastisk hingst - Nökkvi far Glyngöre som tidigare år vann Hingstklassen för fyrgångare på World Toelt i Odense. Mette har själv ridit in hingsten och det var naturligtvis hon som red honom på tävlingen!
Nökkvi är första klass, men ska bedömas om om några veckor för att försöka höja sitt  resultat!
Mer om detta kommer och om någon månad hoppas jag också kunna lägga in en video av honom.

After Stutteri Klitrosen I went to Stutteri Legind. It is the place where I found Princess!!
The farm belongs to Mette and Bo Sörensen with a genuine knowledge of Icelandic Horses in all ways!!!
Here I met the winner of Stallion class 4-gaiter at World Toelt in Odense 2015. Nökkvi far Glyngöre.
He is young and handsome. He is trained by Mette and she also rode him at the World Toelt competition.
He is a first class stallion and he is trained for another breeding show in some weeks in purpose to get even higher points.
I will follow this and I hope to be able to present a video of him some weeks forward.

Nökkvi fra Glyngöre - vinnare av The Stallionshow World Toelt Odense 2015


Och sedan träffade och testade  jag också denna underbara lilla Perla endast 5 år gammal och bara riden i några månader! Jag är MYCKET imponerad av Mette och Bos arbete med unga hästar och Prinsessa är ju ett gott exempel på det :)
And so I met and tried this little wonderful Pearl - just 5 years old and just ridden for some months.
I am VERY impressed of  Mette and Bos work with young horses!! Princess is a very good example of this :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar