Summa sidvisningar

måndag 20 februari 2017

Ny sadel New saddle Equipe Emporio



Himna med Equipe Ice Eva

 Senaste tiden har jag märkt att Himna inte känts riktigt tillfreds med sin sadel. Den sadeln jag ridit henne i är egentligen Prinsessas och det är samma typ/märke av sadel som Himna hade i Danmark - en Tölthester Frami.

Jag uppsökte därför Sophie Ericsson på Häst och hälsa i Ljungby och vi fann att Himna hade ont/var öm på ett par ställen i ryggen. Hon fick behandling av Sophie med massage och laser samt  vila och förbättrades snabbt!!!
STORT TACK för detta Sophie!

During a short time I have noticed that Himna has not been quite satisfied with her saddle. I visited Sophie Ericsson physioterapeut for horses and dogs and she found some pain and tenderness in Himnas back. She treated her  (massage and laser). Himna had some time to rest and became better.

Så skulle vi då hitta en ny sadel och det var denna gång INTE lätt!!!
Sophie var mig också behjälplig i att leta/prova ny sadel, men vi fann inget optimalt. Himna har en mycket kort och mycket rak rygg. Jag har haft tur med mina tidigare hästar, det är bara en gång tidigare varit svårt att finna en sadel som passat.
Men denna gång har jag provat och provat och provat..... Åtminstone 25!

So - we had to find a new saddle and it was really not easy!! Himna has a very short and straight back! We tried really a lot of different saddles!!

Sedan länge har jag haft ett gott öga till Equipes islandssadlar och jag har också tidigare köpt sadel av Eva- Karin Bengtsson (välkänd islandsryttare bl a VM trea) som driver Dalhems Tölt och Pass.
Här hittade jag nu två mycket bra alternativ. Jag var där TRE gånger och testade (besvärlig kund)!

I have seen very long time liked the Equipe icelandic saddles very much and I have also bought saddle from Dalhems Tölt and Pass (Eva -Karin Bengtsson). This time I found 2 very good saddles there and I went  there THREE times for testing them!!

 Ice Eva
Först Equipe Ice Eva med enligt min mening ganska stora stöd fram och också lite högre bak. Denna var jag efter andra provningen övertygad att jag skulle ha!

First Equipe Ice Eva which I was very sure I should buy after the second test time...


Equipe Emporio


Men efter tredje provningen stod det klart att det var nog ändå modellen Equipe Emporio som passade både mig och Himna bäst!! Dessutom satt den som en smäck på Prinsessa också!!!!
Jag tycker jag fick större frihet i Emporion och hade lättare att sitta rakt trots att den är lite flatare.

Emporiosadeln kom i ny version våren 2016 med nya knästöd och ny stoppning. Mycket mjuk! Stoppningen formar sig efter hästen. Lite flatare säte än Ice Eva-sadeln och med enkelkåpa.

I sin stil och form är Framisadeln egentligen ganska lik men längre. Prinsessa som är betydligt mindre  än Himna har dock längre rygg, varför hon kan ha båda två som ligger an perfekt på henne.

But after the third time it became very clear that my saddle was an Equipe Emporio!! It suites  Himna, me and even Princess!!! Princess is much smaller than Himna but she has a longer back!
I feel more free in the Emporio and my seat is  better in it. It is a little bit more flat than Ice Eva.

It is a new version of Emporio since spring 2016. New knee support and new filling. Very soft!

Emporion


Ice Eva
Bilderna är tagna från Eva- Karins hemsida!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar