Summa sidvisningar

lördag 29 september 2012

Jag trodde aldrig de skulle bli klara I never thought they would grow



I början av sommaren beslöt jag mig för att försöka sätta lite färg  på den stora jordvallen bakom paddockens ena kortsida. jag strödde ut och petade ner massor av blomsterfrön av olika sorter framför allt så kallade ängsblommor och jag satte också ner ett antal sättpotatisar.

Inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att det skulle bli en sådan växtkraft där - av ogräs!!!

Ganska snart kunde jag konstatera att inte ens hälften av potatisplantorna överlevde. De blev fullkomligt kvävda av det kraftiga ogräset med en mångfald av olika sorter som jag inte ens kan namnen på.

Sommarblommorna blev inte många och de blev intensivt koncentrerade på ett mycket litet område  där det på båda sidor kom stora, höga blad. Bäst klarade sig ringblommorna. En liten färgklick blev det dock!
De stora bladen misstänkte jag skulle kunna vara solrosor, men de verkade vara betydligt fler än de frön jag petat ner i marken.

Emellertid, nu blommar de - och det VAR verkligen solrosor!  De är ofantligt höga, jag kan inte förstå att de klarat att stå kvar upprätta i det hemska väder vi haft denna sommar med både kraftigt regn och blåst . Så riktigt starka måste de vara!!!
Nu ska jag kolla om de kan självså sig eller om jag får samla in fröna för plantering nästa år, för det verkar som om endast solrosor är något att satsa på och i så fall med plantering 1-2 månader tidigare än i år!!!






In the beginning of this summer I decided to try to get som colour on the large mound behind the paddock.
So I put down a lot of different seeds from different colourful flowers and even some potatoes.

I  never believed that it would grow so intensive and strong - weeds and weeds!!!

Quite soon I could see that not half of the potatoes survived, they were suffered by the weeds.

The summer flowers  stood intensively concentrated in a very small area. Most of them were colourfull (yellow and red) and on both sides of them were very high stems with large leafs growing.
I thought it might be sunflowers - but why so many?

Now they are in bloom. Very late and I am very impressed that they suvived this summer with all hard rain and wind. They are very high so they must be very strong!

So it seems that sunflowers are the only kind of flowers that will grow in this place  and next summer  there will be a lot of them and I will put the seeds into earth 1-2 months earlier!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar