Summa sidvisningar

söndag 9 februari 2014

Kolur frá Hömrum 24 år

Kolur är min allra första islandshäst. Han importerades från Island till Sverige till Körsveka Islandshästar via Gudmundur Einarsson år 1997.
Jag köpte honom efter att han varit ett par månader i Sverige.
Han är född 1990 och är alltså 24 år gammal nu!!!

Kolur is my first Icelandic horse. I bought him 1997, he is born in 1990 and he had just arrived to Sweden from Iceland.  Today he is 24 years old!


 Första gången jag mötte Kolur var i juli/augusti 1997 och då hade han full vinterpäls i + 30 ° efter en svår resa från Island via båt. Han var mager och huvudet såg jättestort ut.
En så ful häst vill jag inte rida var min första tanke :)

The first time I saw Kolur was in summer and he had full winter coat in + 30° after a terrible trip from Iceland to  Sweden by boat. He was very skinny and his head looked enourmosly large.
Such an ugly horse I do not want to ride was my first tought :)

MEN så lärde jag känna Kolur. Det fanns flera hästar att välja på i Körsveka närmare bestämt totalt 4 stycken,  men Kolur var den som vann mitt hjärta då han var så oerhört samarbetsvillig!!!
Efter mycket funderingar och också efter en prövotid här var det bara helt KLART att det var Kolur jag skulle ha.
Han har haft sällskap av lille Poppe i nu 13 år och de är "världens bästa kompisar".Poppe kom till mig några år senare.

But so I learnt to know Kolur and he won my heart because he was so extremely cooperating!!!
And so I bought him!
He and Poppe has been a team for 13 years now, Poppe arrived a few years later than Kolur to Älvasjö.

Den första tiden och även framåt hade jag fantastiskt bra stöd av Christina "Tina" Widebladh som sålde Kolur till mig. Inte så lätt när man bara ridit ponnyer och halvblod tidigareoch nu skulle klara fyra och t  o m fem gångarter. Vi har fortfarande kontakt och Tina och hennes man Roger har en valp från min sista kull labradorer,  Lippa som betyder ulltott på isländska:) :)

In the beginning I had very good support from the seller Christina Widebladh. It was not so easy that handle a fivegaiter after many years with the swedish horses with just three gaits.
We are still in contact an Tina and her husband Roger has a puppy from my last labrador litter. She is called Lippa wich means wool ball(?) in icelandic.


Tina och Lippa

Kolur är född på Hamra/Hömrum norr om Selfoss på Island och han är uppfödd av Gunnar Jóhannesson.  Gården Hamra drivs nu av dottern Audur med familj och jag har varit där och hälsat på flera gånger!
Aveln var tidigare mest känd för att man hade riktigt fina passhästar och att hästarna var stora (höga). På den tiden (80- 90-talet) var hästar på 138 cm riktigt stora - idag finns det ju islandshästar som mäter uppemot 150 cm i mankhöjd!
Deras mest kända uppfödning är Örvar frá Hömrum riden av Diddi Bardarson
Vid Hamra är det bedövande vackert!!! Gröna fält, backar, vatten och det tog et tag innan jag förstod att det stora fjället som såg så när ut var vulkanen Hekla ! :)

Kolur is born at Hamar/ Hömrum north of Selfoss in Iceland. His breeder is Gunnar Jóhannesson. The farm is now cultivated by his daughter Audur with family and I have visited them several times!
The breeding was very famous for their very fast pacehorses and the big horses. At that time a Icelandic Horse measuring 138 cm was very  high - today there are horses nearly 150cm !
Their most famous breeding is Örvar frá Hömrum ridden by Diddi Bardarson.
At Hömrum it is extremely beautiful!! And it took some time before I understood that the Great Mountain not so far from there is the vulcano Hekla! :)
Boningshuset Hamra med paoramafönster mot Hekla

Släktingar till Kolur på Island 2004

Utsikt över hagar och vatten

Kolur köptes som "skogshäst". Han har fem rena gångarter, fin takt, mycket god vilja framåt och ett HJÄRTA AV GULD!!!  EN RIKTIG GENTLEMAN!!!
Med Kolur har jag ridit ett otal långritter på 4 mil per dag över stock och sten, hundarna har varit med ute på mindre turer, vi har varit med om en hemsk trafikolycka på E6 där transporten blev påkörd bakifrån av en lastbil - bara ett under att alla överlevde!!! Vi har sett alla sorters vilt på nära håll, vi har träffat på helikoptrar... Ja, det är bara en liten del av allt vi upplevt tillsammans OCH hela tiden har min älskade Kolur betraktat allt med upphöjt lugn - tryggheten själv!

I bought Kolur as a horse to ride in the forest.
He has five gaits, very clean and really much willingness and A HEART OF GOLD!!! A REAL GENTLEMAN!!!
I have ridden him at several really long tours 40 km a day, we have been in a very bad traffic accident, we have seen all sorts of wild animals - yes that is just a small part of all we have done and seen together. And all the time my so beloved Kolur has been really, really cool!!

Nu är Kolur pensionär, fast jag tänker ta ut honom på mindre promenadrunda igen när snön och halkan gett med sig. Han är väldigt pigg och glad, hälsar alltid när jag kommer ut och springer och busar i hagen! Jag hoppas att han får finnas kvar hos mig LÄNGE, LÄNGE till!!!

Today Kolur is retired and a very happy horse!!! I will bring him out for a slow ridingtour again when the snow and ice is definitely gone. He is very alert, always saying hallo when I am coming out and running and jumping int the field!  I hope he will be my friend for a long, long time forward!!!

3 kommentarer:

  1. En så fin levnadsteckning av en riktigt fin häst. Hjärtat smälter <3

    SvaraRadera
  2. En sådan fin häst och ett sådant fantastiskt hästliv han har!!!

    SvaraRadera
  3. Ja, min Kolur är en riktig gaedingur. Han har gett mig så mycket glädje och fantastiska upplevelser och jag är ganska säker på att han har och har haft ett rikt, och roligt liv - även nu på äldre dar.

    SvaraRadera