Summa sidvisningar

söndag 2 april 2017

Välkommen Phille!!! Wellcome Phille !!!




ÄNTLIGEN är han här!!!
Ganska länge har jag velat ha en riktigt fin mopshane och jag har tittat både här och där - både i Sverige och utomlands.
Till min hjälp har jag haft den så fantastiskt kunniga Moa Persson. Hon dömer hundar på utställning över hela världen och har "ett helt livs" erfarenhet av i stort sett allt vad som gäller hund. Hon har en fantastiskt blick för vad som är bra och hon  säger ALLTID vad hon tycker vilket jag är så glad för!
Vi har känt varandra i ett otal antal år- närmare bestämt över 35 år - och jag har tidigare fått två hundar via Moa.
Den första var  SUCH Musicals Sunset Boulevard som var född 1994 och blev stamtik till min lilla men ändå framgångsrika labradoravel. Till henne använde jag också ett par av Moas hanar och dessa kullar var inte bara fina att se på, friska utan mentalt helt underbara.

Moa har nu kennel ROSSMIX tillsammans med sin fru Helen Strömbom, som är väl känd för sin fina avel med golden retrievers. Tillsammans  har de idag en liten men superfin uppfödning av labrador, golden och mops.
Från dem fick jag år 2010  nr 2 Rossmix Primrose "Pim-Pim" Pim-Pim är helt underbar och har fina utställningsmeriter. Cert och 2 gånger 2 BT på My Dog Hon har haft 2 kullar. En hos Rossmix år 2012 och där föddes år 2014 års vinstrikaste mopshane 2014 SUCH Rossmix Pimms.
Hos mig har hon haft en kull år 2014 och där behöll jag  Pixie (Daims Pixie).

Moa till vä, Helen till hö och  Rossmix Philip i mitten



Så var det då nu nummer 3 en mopshane det gällde...
Jag hade tänkt mig en lite äldre hund 6mån - 1 år ungefär. En hund för utställning och ev lite avel. Men hur vi letade och letade så fanns det inget riktig intressant...
Och så ringer Moa. Nej - hon hade INTE "hittat" en hund - men hon och Helen hade en kull valpar där den bästa hanvalpen skulle gått till Holland (till en mycket duktig labradoruppfödare, som jag  väl vet vem det är). Tyvärr hade denna fått förhinder p g a sjukdom och då hade Moa och  Helen fått idén att jag kanske ville ta den lille valpen.

Det blev kärlek från första ögonkastet!!!
Gemensamt för alla dessa tre valpar är att de har varit oerhört lätta och hade/har en helt underbar mentalitet!!!


Systern Phyllis till vänster!  Ursöt!








                   SÅ VÄLKOMMEN :        ROSSMIX PHILIP      kallad    "PHILLE"

MEN... Ibland är jag inte säker på att Phille är helt rasren  Lite labrador fnns det nog i honom :)
Se film nedan!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar