Summa sidvisningar

måndag 11 september 2017

100-års kalas!!!



 För 2 veckor sedan var det dags för årets STORA händelse!!! Då fyllde min "näraste och käraste" släkting Britt 100 år !!!
Britt är kusin med min mor och bosatt i Ryd i Kronoberg. Förra året höll hon förstamajtalet i denna ort, då 99 år gammal.
Britt älskar att bada. I år hade hon fram till födelsedagen i sommar badat i sjön 58 eller om det var 59 gånger....
Hon åker själv till Teneriffa 2 gånger per år.
Britt är helt klar i huvudet, ja mer än klar, hon har koll på både gammalt och nytt och hon sköter sig helt själv med alla bestyr och mat samt är ytterst social! Hon har vänner  i alla åldrar.
100-års firandet gick inte av för hackor. Först stor mottagning med buffé´och 100-talet gäster. Därefter en "mindre" fest med familjen, vilket blev 21 personer. Festen höll på länge!! och det var INTE BRITT som ville gå och lägga sig.
Britt är i mitt tycke en helt fantastisk person!!! Glad, klok, har humor och är verkligen med i tiden och älskad av alla!

Födelsedagstalet. Tyvärr jättedålig bildkvalitet...

PÅ bilden håller Britt tal på födelsedagskalaset. Hon sa bl a att "nu har jag levt i hundra år och jag har haft väldigt roligt, så jag skulle faktiskt kunna tänka mig att leva i hundra år till"
TÄNK om man kunde bli som Britt !!!

Till kalaset kom också några av mina engelska släktingar. Det var min syssling Andrew med familj. Hustrun Elaine och sönerna Callum och Laurie!
En av min mormors systrar - Olivia flyttade nämligen till Englans och gifte sig där. Men ibland besökte hon Sverige t  o m för längre tid och vid ett av dessa tillfällen föddes Andrews mamma Lally. Huset hon föddes ägdes av min mors familj, familjen Strömberg och det finns faktiskt kvar. Det är ca 125 år gammalt, ligger centralt (Karlsrovägen 5)  och min mor bodde naturligtvis där som barn. Huset är idag ett rivningsobjekt och det var nog tur att familjen kom just nu, för jag gissar att det inte finns kvar länge till.
Naturligtvis besökte vi det!!!
En superhärlig återförening då det var många år sedan vi sågs och det var i Derby, England




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar