Summa sidvisningar

onsdag 10 juli 2013

Dylan och Rusty - så duktiga och söta!! So well doing and cute!!!

Barn som börjar rida tidigt har konstaterats få bättre självkontroll, empati, koncentration och fokus.
Ett strålande exempel på detta är väl Dylan som här tävlar dressyr på sin ponny Rusty.
Ålder på såväl ryttare som häst okänt, men duktiga är de båda två!!!

Jag tycker egentligen detta är ganska självklart. All ridning kräver ju koncentration och fokusering och en viss grad av kontroll! Något som jag också tror kommer med kontakten med  djur då man är barn är att man lär sig ta ansvar på ett bra och naturligt sätt!

Rusty var också namnet på min första "älsklingshäst"då jag var ca 10-13 år och  som jag var skötare till i många år. Jag red honom så fort jag fick en slant av föräldrar eller mormor och jag hade eget träns, vojlock och täcke till honom. Han var ett svart gotlandsruss med stjärn och vansinnigt trevlig!! Bilder finns, ska försöka föra över dem till digital form så småningom...

Research is now saying that children who start riding in real  early age get better concentration, better focus, better selfcontrol an better empathy than non-riders.
I think this is quite obvious. All riding demand concentration an focus and a a certain degree of control. I also think that chiildren that have the possibility to be in contact with animals( cats, dogs, horses and so on) also learn to be responible in a good way.
The video of Dylan riding dressage in a compettion on her pony Rusty says it all!

Rusty was the name of my first favourite horse. I was  about 10 years old.  He was a black pony with a white star from the Swedish Island Gotland - a very special breed- very alike the Icelandics, but with three gaits.
A very, very nice gelding!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar