Summa sidvisningar

söndag 9 oktober 2011

Tävlingssäsong igen

Oj vad tiden går fort!
Höstens tävlingar har nu för min del både hunnit börja och sluta.  17-18 september hade Ófeigur sitt klubbmästerskap och där deltog Brádur och jag i både T2 och V2.

Det hela började INTE bra!  Jag red en i mitt tycke fantastiskt bra T2 uttagning och faktiskt applåderade publiken!!!!  :)  Blev emellertid stoppad på vägen ut av en av domarna som sade att vi inte var godkända p g a felaktig inridning.  Jag blev så ARG och BESVIKEN!!! Det är andra gången detta händer och nu hade jag ridit in efter alla konstens regler och gjort exakt så som de anvisningar jag fått av auktoriteter på plats t  o m  samma morgon!
Det hela utmynnade i  en stor diskussion mellan domarna och jag blev godkänd - MEN med låga poäng- de lägsta hittills!  Undrar varför - hade man helt inte satt poäng då man bestämde sig för att "diska" ekipaget och sedan "höftade" man bara till en siffra?? - dessutom samma siffra för alla moment!!!
Kort tempo tölt som jag tycker vi förbättrat en hel del

Trav med sväv  den funkar i stort sett alltid

Koncentration....

Ökad tölt med siktet framåt

Här går det verkligen undan med bra lyft därtill!

Finns det någon tjusigare!!!   Nyklippt inför hösten - men bara på halsen för sedan kommer ju vintern...

Ingrid på sitt fins sto Vaka

Superb balans och lyft!!!

Även jättefin galopp

Juliane i fin form och det ledde till flera fina placeringar
Förra gången var det ju en domare som inte hade satt några poäng alls... Ja, ja, väl att man kan se det som en "världslig " händelse - men riktigt dåligt är det att man inte har klara regler!

Emellertid gick det bättre i fyrgången. Där slutade vi som nia med över 30 anmälda. Bilderna som följer är från fyrgången.

På tävlingen  gjorde jag en trevlig bekantskap. Jag träffade Ingrid som sysslat med islandshästar i väldigt många år (hon var en av pionjärerna). Hon har en liten men fin uppfödning med mycket bra kvalitet och hon tävlade nu sitt egenuppfödda sto Vaka från L:a Björkeryd, ett sto med mycket fina rörelser och hon är också högt avelsbedömd. Ingrids kunskaper är gedigna och hon verkade ha både blick och helhetskänsla för "hästeriet".

Bland alla deltagarna återfanns också Juliane Klink som hade fina framgångar. Bl a vann hon V1 på en lånad hingst och hade också flera andra placeringar. Grattis!

The season for competitions is started up. We have been at Ófeigur´s Club Championship. Unfortunately  we had a bad argument with the judges. The didn´like my way in to the track in T2 but it was  eventually approved. I think Brádur and I did a very good performance and the spectators gave us applause, wich is not so common - but the points became very low(!). Very bad that the rules are so difficult to understand for both judges and riders!!!
In four gait we ended up as nr 9(= B-final) and I am very satisfied with that. We were more than 30 riders in this class!
Look at the great pictures of my  friend Ingrid who has been riding Icelandic Horses for many years. This time she competed her own breeding Vaka with very fine precision and feeling and they became a nr 3  in T3. Very nice!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar