Summa sidvisningar

onsdag 21 december 2011

Oväntat beslut Unexpected decision

Häromdagen tog jag ett för mig själv oväntat beslut. Jag beslöt att göra en paddock.

Detta p g a  att jag kom till insikt om att jag är för gammal att ge mig ut och rida  i skog och mark ensam på kvällarna i mörkret. Skulle något hända är det ju inte lätt att bli funnen då.

Skogarna här är rikt "befolkade" av älgar, vildsvin, rådjur och hjortar , vilka är underbara att se i ljus, men inte så trevliga att stöta på i totalt kolmörker.
Min närmsta granne söder över är Skanskas Grushåla. De bullrar med sin stenkross emellanåt, jag ser numera deras ljus på kvällarna och deras lastbilar passerar också inom syn-och hörhåll sedan den stora stormen var här och trädridån försvann.
 På dagtid  körs det med riktigt tung trafik på de små vägarna här och fr o m nästa vecka  ska 26 000 lastbilslass  passera under de kommande 9 månaderna med stenmaterial till hamnen i Halmstad. En stor del av dessa transporter kommer att gå här - det blir en lastbil oftare än vad 5:e minut varje dag inklusive helgerna....

Vidare kan ju en paddock vara en stor hjälp de dagar vädret inte är så fint och man vill rida en kortare men effektiv tid. Och utbildningsmässigt för såväl ryttare som häst ska vi inte tala om hur mycket en paddock kan betyda!
Paddocken ska ha det sedvanliga måttet 20x40m.

En sak har jag verkligen tillgodo. Marken ligger högt, dräneringen är utmärkt så det momentet behövs inte.
Redan igår kom min granne och entreprenör Mikael Andersson med firmanamn Övraby Gräv&Entrepenad AB hit och startade med att schakta bort matjorden. Det blev inte lite!!! Den lades mot skogskanten så jag slipper se den från huset och så förstör den inte min fina utsikt - men ändå lätt att återställa om man önskar framöver.  Mikael fixade nästan allt detta igår(!) Det återstår ytterligare 4 meter på bredden att gräva ur.

Nästa steg är att fylla ut med mer sand, sedan ett lager berggrus 0.18 och slutligen ska det toppas med stenmjöl 0.8 mixat med ca 10% sand.
Naturligtvis kontaktade jag min närmaste granne Skanska angående detta. Jag blev mycket väl bemött och deras chef Tore var också mycket tillmötesgående . Så nu har vi gjort en bra deal om fyllnadsmaterialet. Så nog finns det förutsättningar för en paddock av god kvalitet!

Oj vad jag ser fram emot att det blir klart!!!


Some days ago I took a very unexpected decision. I decided to build a paddock.

I have realised that  I am now too old to go out riding in the forest in the so dark evenings. Where I live there are a lot of mooses, wild boars, foxes and deers of different types. They are wonderful to meet in daylight but not in total darkness!
My nearest neighbour in one direction is Skanska - a really huge gravel pit. It sometimes disturbes me - a lot of noice and heavy traffic and the heavy traffic will increase very much for the coming 9 months - another really good reason for my paddock.
A paddock will also be a huge help for all kind of  training.
The paddock is planned to be 20x40m.

I am happy about the ground. Always dry!
Yesterday one of my neighbours Mikael came. He owns a company with a lot of suitable vehicels for this type of job. He had an excavator and took away almost all the topsoil. it looks very nice so far.

Next step is to fill up with more sand and after that macadam and on the top a special sort of pebbles.
I contacted Skanska about this and I was met with very kind treatment and good service. So we did a good deal!

Mikaels stora grävmaskin

På kortsidan fattas det 4 meter men Mikael fortsätter så fort det går...

Lite svårt att få överblick eftersom det kom snö igår kväll, men detta är en del av långsidan. Kolur och Poppe i bakgrunden
I am looking forward to see my paddock grow!!! And I am very, very much longing for the final result!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar