Summa sidvisningar

söndag 8 januari 2012

VÄLKOMMEN HEM FREYJA!!!!! Wellcome Home FREYJA!!!

Nu är hon äntligen hemma , min nya häst Freyja!  Egentligen skulle jag ha en välmeriterad lite äldre vallack med dokumenterade tävlingsmeriter.  Jag har letat land och rike runt och även i Danmark, Norge och Tyskland. Det har varit många resor och många erfarenheter.

Vad blev det?  Jo, ett sexårigt sto med MYCKET fin härstamning. Hon är fyrgångare och har avelsbedömts med 8,5 i ALLA gångarter utom skritt där hon har 8,0.
Förre ägaren har år 2011 tävlat henne i A-klasss i såväl tölt som fyrgång samt deltagit i Gaedinga-SM med mycket fina poäng. De kom tvåa i B-flokk!

Freyja har efter att jag köpte henne varit i träning hos Juliane Klink och nedan kommer ett flertal bilder på Freyja riden av såväl Juliane som mig. Det syns tydligt vem som är proffs och vem som är amatör - men med mycket tid och träning hoppas jag kunna uppnå ridmässiga mål som jag sätter efter hand. Det kommer naturligtvis att ta tid, hon är ju fortfarande bara tonåring!
Bilderna är tagna av PIA BURMAN www.anghaga.com och MATS STRÖMBERG www.hangflygning.se

Nu kommer det i första hand bara att handla om att lära känna varandra och Freyja måste få "bo in sig"  i sin nya miljö. Hittills har hon tagit allt med upphöjt lugn!!!

Naturligtvis kommer min älskade Brádur och min så käre Kolur att få sin beskärda del. Brádur har nu vilat flera veckor och håller precis att sättas igång i skog och mark.  Kolur ska få vila ytterligare någon månad efter sin sjukdomsperiod, men han verkar vara full av bus i hagen nu - han är faktiskt 22 år i år!


Now she is at home, my new horse Freyja!  My intention was to buy a gelding with high competitionscores. I have been looking in all Scandinavia and Germany.

And what did I buy?  A six year old mare with a splendid pedigree. She is a fourgaiter and  her breeding judgement is 8.5 for ALL GAITS except walk wich is 8.0. Not bad at all!!!
The former owner has in  2011 competed her in A-class tolt and fourgait and they qualified and went to Swedish Championships in gaedingakeppni and they had very good results there  ended up as number two (silver) !!!

After I bought Freyja, she has been in training at Juliane Klink  and as you see in the following pictures of Freyja and Juliane and Freyja an me it is VERY obvious who is a professional and who is an amateur. But with a lot of time and trainig I hope to reach som good results. It will take a long time I think, the mare is so young , just a teenager. First we have to let know each other and Freyja needs time to settle down in her new home. So far she has been very calm and very satisfied.
Photograph: PIA BURMAN www.anghaga.com  and MATS STRÖMBERG www.hangflygning.se

Äntligen min!  Vad månde bliva??  Söt som socker!

Första gången på Freyjas rygg. OBS! Helt utan tyngd på fötterna


Veterinärbesiktningen gick som en dans inklusive röntgen, böjprov longering, tänder mm mm

Juliane tränar Freyja på ovalbana. Ett jättefint steg!

Ännu bättre lyft!!!

Med nya matte på ovalbanan....

Här går det riktigt Bra!!!

Traven är ett kapitel för sig, se nästa bild...

Sväv och sträck!!!  Och alldeles alldeles av "födsel och ohejdad vana"

Äntligen hemma!!!!   Med lille Poppe som kompis i hagen
Of course I will continue to ride my dear Brádur and my so beloved Kolur. Brádur has been resting some weeks now and is just starting up for this season. Kolur is still resting after his sickness but is very now a very happy horse.

4 kommentarer:

  1. Jag önskar, jag hade haft en sådan häst som Freyja här på den vida prärien.....

    Biffalo Bull

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jätte fin lykke til videre med henne:)

    SvaraRadera
  3. Tack, tack! Ja, vi får se hur det går framöver. Hittills arbetar vi på takten och lydnad och det har så här långt fungerat jättebra!!! Har bestämt mig för att verkligen ta det steg för steg i LUGNT tempo. Ingen press, ingen stress eller krav - och detsamma gäller faktiskt för så meriterade Brádur I år ska vi bara ha roligt och njuta!!!

    Eva Lotta

    SvaraRadera
  4. Så underbart det ser ut!!! Och du har ju verkligen haft tur med vädret också :-) Det är nästan vår - hur kan det bli bättre än så här?
    Ser fram emot att ses.

    SvaraRadera