Summa sidvisningar

måndag 26 mars 2012

Transporternas Rolls Royce The Rolls Royce among trailers




Lilla Freyja har varit med om en transportolycka och sedan dess är hon lite misstänksam när hon ska gå in i transporter.  Väl inne är det inga problem!
Jag har också varit med om en oerhört hemsk olycka med hästsläp på E6 för många år sedan då jag blev påkörd bakifrån och både släp och bil voltade och snurrade flera varv. Som tur var klarade sig alla i bil och släp med livet i behåll. Hästen fick mindre blessyrer och jag fick en axelskada - men visst hade vi en skyddande ängel!!!

När man lastar en häst ska man först ta in hästen i transporten, därefter stänger man bommen där bak, sedan binder man hästen där fram och sedan stänger man dörren fram och slutligen stänger man lämmen eller dörren längst bak. D v s hästen ska vara obunden fram när man stänger/lägger på bommen där bak, viket krävs att hästen kan stå kvar ensam i transporten en ganska bra stund eftersom man själv ska ut och runt om innan man kan stänga bommen. Inte så lätt alltid om man är helt själv och lastar!

Alla mina tidigare hästar har klarat detta bra, men det har alltid känts väldigt stressande för mig vid lastning. Tänk om hästen går ut innan jag hunnit bak....

Så då min transport av märket Trane årsmodell 2004 var av det klassiska slaget med både bom bak att sätta fast samt läm att gå uppför för hästen och sedan fällas upp av föraren började jag fundera. Jag har varit jättenöjd med min Trane, som var som ny, men fanns det något annat alternativ???

Under alla mina år med "hästtransport" har jag haft fortlöpande kontakt med Roland Lydén som fortfarande säljer lite hästtransporter och andra släpvagnar i Slättåkra utanför Oskarström. Roland är nu pensionerad polis. Han har full koll på allt gällande transporter och regler och man kan lita på honom till 100%  !!! Rolands kommentar om Fautras var "det är hästtransporternas Rolls Royce".

Så började jag och titta - och föll pladask för denna vagn med samma färg (vinröd) som mina ytterdörrar och ett flertal "lyxfunktioner".

Det är en Fautras Provan Premium med sadelskåp och sist men inte mist AID-system d v s man kan stänga bommen bak när man står där fram och har lett in hästen. Det sker genom att man bara drar i en liten spak. Detsamma gäller när man ska ha ut hästen, då kan man öppna bommen när man lossat hästen fram och sedan bara leda ut den.
Kolla videon efter mina bilder!

Man öppnar och stänger dörrarna med container system, det finns fin ventilation både bak och fram och den är hur lätt som helst att koppla av och på bilen - ingen större kraft behövs.
Bommarna fram går att montera bort utifrån och golvet har livstidsgaranti mot röta. Den har dimljus bak (vilket jag redan varit "tvungen" att testa)...
Trailern har dessutom step up samt front- urlastning om man vill använda det. Den är godkänd för 140 km/tim i Frankrike- men i Sverige gäller förstås fortfarande max 80 km - men visst säger det en del om kvaliteten!

Både Freyja, Brádur och Áthena har kollat och provat och godkänt den.

Both Freyja and I have not so god experiences of trailers. We have both been in bad  accidents.

When you take a horse into a trailer you have to put up the bar back and lock it before you tie the horse up in the front. So you have to go out and leave the horse loose i the trailer and it takes some time and there is always a risk that the horse backs out before you have put the bar up. Quite stressing moment, especially if you do it all by yourself.

So I began to investigate the market and I just fell for this trailer with the same colour as my house outdoors. It is a real luxury trailer! The Rolls Royce among equestrian trailers!
I am talking about Fautras Van Provan Premium.

It has a step up system and the very exclusive AID-system wich makes it possible for you to put up the bar by pushing a little handle in front of the trailer when you are standing there with the horse and after that ypu can tie the horse up in the front, walk out and close the doors both back and in front without any stress!!! So easy!

It also has doors on both sides in the front for unloading  your horse this way if you prefer that. And of course there are a lot of other "extras"!!


Övre delen på båda sidor (där text finns) kan öppnas i varierande grad för god ventilation.
Containerlås på dörrarna som kan öppnas  och "blockas i varierande grad.

Så här luftigt blir det när man öppnat alla dörrarna. Inte så skrämmande att gå in !!!

Rymligt sadelskåp





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar