Summa sidvisningar

fredag 8 juni 2012

Man lär så länge man lever Always learning

Efter att ha missat SSM (Sydskånska Mästerkapen) p g a sjukdom beslöt jag att åka till VSM (Västsvenska Mästerskapen) 1/6.  Brádur var verkligen i högform och hade gått kanon senaste veckorna!!!
Vi startade hemifrån kl 03.00 och anlände till galoppbanan och Vesturs ovalbana ca kl 06. Först startade vi i V4 med tanke att återgå till T2 först i höst som vi ju har kvalpoäng för.  Brádur kändes inte helt ok. Inte riktigt taggad, men vi fick 6,4 som högsta poäng  av domaren Lena Lennartsson som är mycket  kunnig och hennes kommentarer var enligt min åsikt klara och rättvisa. Det lever jag länge på!!!

Vi skulle starta i V2 ca 1 1/2 timme senare, men denna start blev påtagligt tidigarelagd p g a ändringar i startordningen så någon framridning blev det inte tal om...  Det kändes direkt att något var fel. Brádur var spänd, stel och ville men kunde inte "ge järnet".
När vi kom ut från banan bara stod han och blundade  och närmast vacklade.
Jag blev Jätterädd!!
Han är ju jättesjuk var min tanke. Erlichia???  Annat??? Veterinär direkt??

Mycket oroad började jag gå mot transporten och efter 40-50m stannade Brádur och - kissade. En riktig JÄTTEPÖL!!!  Stackars, stackars tappre lille häst som gjorde så gott han kunde. Tänk dig själv att springa ett maraton med överfull blåsa!!!
Oj vad jag fick dåligt samvete. Men inte hade jag en tanke på att han inte kissat som han skulle (jag visste att han bajsat) och inte kunde han berätta det för mig. Han gillar inte att kissa på hårda underlag där det stänker och på Säve finns det inte mycket annat.

Ja, man lär så länge man lever! Hädanefter kommer jag att ha väldig kontroll på Brádurs  både blås- och tarmtömning i samband med tävling.
Vi blev trea trots allt i fyrgången, men det ALLRA VIKTIGASTE var ju att käre Brádur inte var allvarligt sjuk - utan "bara" kissenödig. Helgen som kom kallades han för Pisse-Pelle - dock inte styggt menat...
Nu är det sommarlov från tävlingar ett par månader framöver.






1/6 I went to Gothenburg for a quite large competition. Brádur was in excellent shape and condition doing everything excellent for the last three weeks !
03.00 a.m we started from home to Gothenburg and arrived there about 06.00 a.m.
The first class was tölt with loose reins and from the beginnig I felt it was not really ok. But we got 6.4 points from a very scilfull judge and I was very pleased over that!
 About one hour later we were supposed to start fourgait, but we had to go to the ovaltrack much earlier because some paticipant did not come. I felt directly that something was wrong. Brádur was stiff, and he was not able to totally "go for it".
When we left the ovaltrack he was standing failing and with his eyes locked. I was really afraid and convinced that he was very, very  ill.
So I decided to go t a veterinarystation as soon as possible - so we started to walk to the trailer.
And suddenly he stopped - and weed. Enormously much!
Poor Brádur - just imagine  how to run a Marathon with an overfilled bladder....
And I had no thoughts of that and he had no way to tell me.

So- you always learn - and I will from now on have total check on both his bladder and intestine functions when we go for competitions.
Despite of all this we ended up as number three in fourgait but the most important was that my dear Brádur was not suffering from  a serious affection - just needed  to pee.
During the weekend he was called Pelle-Pee as a kind  joke!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar