Summa sidvisningar

torsdag 20 november 2014

Lämna en och få två hem??? Book for one and get two home?


Hallå i höstregnet
jag har just nu möjlighet att ta emot ett begränsat antal hästar på träning, närmare bestämt Max 3st!
Så först till kvarn.
Jag befinner mej strax utanför hyltebruk i Halland! 

Islandshästföreningen Falki har en egen "klubbsida" på FaceBook. Jag är inte med i FB, men ibland får jag möjlighet att gå in och titta...  Och naturligtvis kollar man Falki :)

Och vad hittar jag väl där? 
Ovanstående "annons".

Annonsören är den kvinna som tog min fina Àthena på foder hösten 2011 och kontrakt skrevs förstås där det bland annat framgick klart och tydligt att Áthena skulle vistas ute men det skulle vara så väl stängslat att minsta möjliga skaderisk förelåg. Vidare skrev jag också i kontraktet att vid skada eller misstänkt skada skulle fodervärden d v s Alexia kontakta mig.
Under  hela tiden hörde jag ingenting, alla kontakter initierades av mig.
Alexia sade upp kontraktet i slutet av mars 2012 och jag hämtade min häst direkt.

Därefter meriterades Áthena ytterligare och hon avelsbedömdes i mitten av maj. Hon fick då 8,11 för ridegenskaper men sänkte sin exteriör då hon var "tungbyggd"  och slutade på totalt 7.98  Àthena orkade inte genomföra den öppna bedömningen och jag förstod ingenting!!!

Athena var sedan tidigare kvalad till A-klass i femgång och T2, SM-kvalad i T2 och under våren/försommaren 2012  kvalade hon även in i A-klass fyrgång.

I juli  skickades hon till den fantastiske Hnókki frá Féllskóti för betäckning och då blev jag uppringd  och informerad om att  betäckning gick inte att genomföra - Àthena skulle föla vilken dag som!!!

Áthena hade alltså blivit betäckt av Alexias icke bedömde hingst Dagur från Sör Sällnäs - och det visade sig att Alexia var fullt medveten om att hingst och sto hade varit tillsammans!!!
Detta underlät hon att meddela mig , hon "trodde inte det blev något " 
Staketen var undermåliga, vilket faktiskt gick att bevisa då det inte var första gången det funnits lösa hästar där.

Min bedömning är att tro det får man göra på Gud, allt annat måste man veta OCH i en sådan här situation med skrivet kontrakt meddelar man mig så som kontraktet säger  och man låter abortspruta  stoet för en kostnad av ca 1 500 kr!!!
Det är praxis enligt seriösa hästuppfödare.

Emellertid fick till slut Alexia betala betydligt mer  än 1 500 kr och jag fick ett föl jag egentligen inte ville ha.
Fölets tillvaro i magen var ju inte den bästa med tanke på den oerhörda ansträngning Áthena utsattes för då hon var högdräktig och jag mår dåligt varje gång jag tänker på detta!!!
Fölet var pyttelitet då det föddes , det var ett sto som fick namnet Ýssa från Älvasjö, och min tanke var efter många års  arbete på Barnavårdscentral att så småningom kommer nog det lilla livet ifatt. Och det har hon gjort idag. Sedan våren 2014 har  Ýssa utvecklats mycket positivt och är nu normalstor.
Men denna historia har kostat mig många tårar och ängslan och inte minst har det kostat mig ekonomiskt!
Det enda som hade behövts var ett enkelt telefonsamtal !
Jag hade aldrig klarat situationen utan min oerhört duktige advokat!
Och sist men inte minst - all den  olägenhet, felaktiga omhändertagande under dräktigheten  som drabbade  min stackars Áthena och lilla Ýssa - och det var bara en (eller kanske tre??med tanke på uppsatta vittnen inför stundande rättegång) som hade kunnat förhindra det och det var i alla fall inte jag!

Så för att återgå till  annonsen som detta inlägg börjar med.
VÅGAR  du lämna din häst till denna "TRÄNARE "??? Mig veterligen finns det ingen tränarutbildning här, inga genomgångna SIF-kurser eller liknande, och inte heller några högre tävlingsmeriter som SM-placering, SM deltagande och dylikt - men det får du kolla själv!

Áthena maj 2012  Högdräktig, men det vara det bara en (eller tre?)  som kunde veta då

Ýssa sommaren 2014





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar